Formel 1-ekspert: Derfor vil man allerhelst vinde i Monaco

Formel 1-eksperten giver sit bud på, hvorfor Monacos Grand Prix nyder så stor prestige blandt kendisser, forretningsmænd, smukke kvinder og Formel 1-kørere.
Formel 1 i Monaco

Foto: Getty Images

I weekenden skydes motorsportens uden sammenligning mest glamourøse motorløb af. Der er selvfølgelig tale om Monacos prestigefyldte grandprix, der hvert år tiltrækker jetsettere, Hollywoods A-liste, yachter i milliardklassen og ikke mindst Formel 1-racere.

Det er i grandprix-weekenden i Monaco, at du en fredag formiddag kan sætte dig ind på en café med Leonardo DiCaprio ved bordet bagved, mens Neymar lige har betalt regningen og er ved at rejse sig fra bordet foran dig. Og det er i grandprix-weekenden i Monaco, at du, hvis du altså – bevares – har pengepungen og de helt rigtige kontakter, kan gå om bord til verdens mest glamourøse yacht-fester, hvor ovenstående skuespiller og fodboldspiller meget vel kunne være blandt navnene på gæstelisten. Tag nu bare den legendariske yacht-fest, som Vijay Mallya, medejer af F1-teamet Force India samt ekstravagant (og vist ikke altid lovlydig) forretningsmand, plejer at holde om torsdagen. Her er hans 95 meter lange yacht pakket med A-liste-kendisser, rige forretningsmænd, smukke kvinder og kindkys i ét væk. For Monacos Grand Prix er langtfra ’blot’ et legendarisk Formel 1-løb. Det er meget muligt en af verdens største og mest eksklusive netværksfester, fortæller Jyllands-Postens Formel 1-ekspert, Thomas Wulff.

”Ingen kan jo sige nej, hvis Red Bull smider en VIP-billet til en af deres yacht-fester ind ad brevsprækken. Og når du kaster et blik ned over gæstelisten, boomer den med kendisser og verdens mægtigste forretningsmænd. Derfor er Monacos Grand Prix også gået hen og blevet noget – tror jeg – som sponsorer og samarbejdspartnere lever og ånder for en gang om året,” fortæller Formel 1-eksperten, der dog stadig har sit første Monaco Grand Prix med dertilhørende VIP-billetter til gode.

Umuligt ikke at blive fascineret

Men hverken rige forretningsmænd, sponsorer eller Hollywood-stjerner ville hvert år flokkes til fyrstedømmet i denne ene grandprix-weekend om året, hvis ikke det var for historien og glamouren, der ligger bag, mener Thomas Wulff.

”Man startede jo med at køre grandprix i Monaco helt tilbage i 1929 (det første Formel 1-verdensmesterskab blev afholdt i 1950, red.). Den gang var fyrstedømmet én af de få steder i verden, hvor pengene virkelig var tydelige, og det var stedet, hvor man gerne ville ses med penge - især hvis man samtidig havde en racerbil,” siger han.

”Og det har jo egentlig holdt ved frem til i dag. Det og så de smukke kvinder, de dyre restauranter og hoteller. Samtidig har vi at gøre med et byræs, der i kombination med alle de her andre ting har løftet Monacos Grand Prix op til den status, som det har i dag. Os, det ikke er forundt en VIP-billet, sidder jo derhjemme i stuen og kan i fjernsynet se, når de drøner forbi nede på havnefronten med de store smukke luksusyachter i baggrunden. Og vi kan se på de smukke, rige mennesker og deres dyre tøj. Det er umuligt ikke at blive fascineret. Selv hvis du ikke er interesseret i motorsport eller Formel 1, bliver du draget af begivenheden.”

Formel 1 i Monaco

Foto: Getty Images

Alle vil vinde i Monaco

Kendisser, dyre hoteller og smukke kvinder gør det dog ikke alene. Løbets bane er også helt unik, fordi løbet bliver kørt på så lille et område og nærmest har lignet sig selv siden 1929. Der er derfor tale om en i Formel 1-regi ekstraordinær smal bane, der gør det næsten umuligt at overhale. Ud over Middelhavet og yachter som bagtæppe er den med bakker, hårnålesving og en tunnel, der gør Monacos Grand Prix til en af de på én gang langsomste, sværeste og mest risikofyldte baner i F1-kalenderen.

”Det er svært at overhale, og derfor kommer det også lettere til sammenstød med barrieren og kørerne imellem,” forklarer Thomas Wulff. Men det er samtidig en risiko, der gør grandprixet til en af de mest seværdige løb på F1-kalenderen, mener Formel 1-eksperten.

”Rummene til at lave fejl er minimale. Sætter du et hjul ud på en normal bane, kommer du måske en tur ud over græsset. Gør du det i Monaco, rammer du autoværnet. Du er færdig, du er ude. Det betyder samtidig, at det er meget svære at vinde racerløbet i Monaco.”

En sværhedsgrad, der alt imens gør det til et af de mest prestigefyldte løb at vinde kørerne imellem.

”Der er stor prestige i at vinde et hvilket som helst Formel 1-løb, men jeg er næsten sikker på, at skulle kørerne vælge ét løb, som de kunne vinde, så ville flertallet svare Monacos Grand Prix. Vinder du det, bliver der lagt mærke til det som en særlig præstation. Det er jo heller ikke for ingenting, at Monacos Grand Prix indgår i ’The Triple Crown’, der tæller de tre løb i motorsportsverdenen, som anses for at være de mest prestigefyldte. Det er Indianapolis 500, 24-timersløbet i Le Mans og så Monacos Grand Prix. Så alle vil vinde i Monaco, alle har altid villet vinde i Monaco, og jeg er ret overbevist om, at det bliver det grandprix, som alle allerhelst vil vinde fremover.”